Spring naar inhoud

Station Groningen: nieuw, maar nog niet helemaal klaar

Sinds medio juli heeft Groningen een spiksplinternieuw station. Met een ondergronds reizigersplein, moderne perrons en treinen die nu kunnen doorrijden. Toch is het station nog niet helemaal af. Sterker nog: tot zeker juni volgend jaar wordt er op en rond het station volop gewerkt.

De verbouwing was een megaklus. In totaal 64 dagen reden er minder of zelfs helemaal geen treinen van en naar Groningen. Op zondag 13 juli kwam daar een einde aan, toen in alle vroegte de eerste trein het vernieuwde station binnenreed.

Perronplein nog bouwterrein

Tot het einde van dit jaar wordt gewerkt aan de puntjes en punten op de i, zegt Bas ten Berge van ProRail. Het gaat onder andere om het perronplein, het gebied tussen de trappen en het stationsgebouw. Dat is nu nog deels bouwterrein. Hier worden nog een aantal gerenoveerde perronkappen teruggeplaatst en de drie gebouwtjes die er staan zijn nog niet helemaal af. “Dit worden winkeltjes”, vertelt Ten Berge. Welke dat precies worden, is nog niet bekend, maar horeca en fastfood liggen voor de hand. Ook aan de uiteinden van het plein, richting het Emmaviaduct en het UWV-pand, wordt nog gewerkt.

Verhuizing busstation

Een volgend belangrijk moment staat in juni 2026 gepland. Dan verhuist het busstation definitief naar de zuidkant van het station. De bustunnel ligt er al – tijdens de buitendienststelling is die op zijn plek gereden – maar de toeritten zijn nog in aanbouw. Zowel aan de noordzijde als aan de zuidkant, bij de Achterweg, wordt hier de komende tijd hard aan gewerkt.

Lastige klus: de fietstunnel

Een ander groot project is de ondergrondse fietstunnel, die straks een directe verbinding biedt van zuid naar noord en terug. Een deel ligt er al, naast de reizigerstunnel, maar het stuk onder het monumentale stationsgebouw moet nog worden aangelegd. Dat is een flinke uitdaging: de fundering ligt dieper dan gedacht en moet deels wijken voor de tunnelbak. “Dat gaat lukken, maar eenvoudig is het niet”, aldus Ten Berge. Naar verwachting is de tunnel pas in de zomer van 2027 klaar.

Fietsenstalling nog niet open

Omdat de fietstunnel nog ontbreekt, kan ook de ondergrondse fietsenstalling nog niet in gebruik worden genomen. De rolpaden en voorzieningen zijn grotendeels af, maar vanaf de noordzijde is de stalling simpelweg niet bereikbaar. Tot die tijd blijft de tijdelijke stalling bij de Achterweg geopend.

Ook omgeving station op de schop

Ook in de omgeving van het station gaat komende jaren nog een hoop gebeuren. Het zuidplein wordt aangelegd, er komt een nieuwe entree aan de voorkant en ook het Emmaviaduct gaat op de schop. Projectmanager Wim Kamminga van de gemeente Groningen vertelt er meer over in het artikel 'Ook omgeving station op de schop'.

Niet meer overstappen op Hoofdstation

Omdat station Groningen nu een doorrijstation is, hoeven reizigers uit Leeuwarden, Veendam, Bad Nieuweschans, Delfzijl en Roodeschool/Eemshaven niet meer over te stappen. Hoe bevalt dit? De Groninger Ondernemers Courant vroeg het aan reizigers op station Groningen Europapark. Je leest hun ervaringen in het artikel 'Overstappen op Hoofdstation verleden tijd: ‘Heerlijk’'.