Ook omgeving station op de schop
			Het station is dan wel zo goed als klaar, maar in de omgeving gaat komende jaren ook nog een hoop gebeuren. Het zuidplein wordt aangelegd, er komt een nieuwe entree aan de voorkant en ook het Emmaviaduct gaat op de schop, zo vertelt projectmanager Wim Kamminga van de gemeente Groningen.
Zuidplein
Medio volgend jaar wordt gestart met de bouw van het zuidplein. Via dit plein wandelen voetgangers en busreizigers straks naar het reizigersplein onder het station. Ook fietsers kunnen straks via dit plein naar de ondergrondse fietsenkelder. Het wordt een plein met veel groen, zitplekken en bomen, zegt Kamminga. Op en rond het plein komt plek voor horeca en een hotel. Eind 2026 zal er ook vanuit de Rijnstraat een doorgang worden gemaakt naar het nieuwe zuidplein. De Rijnstraat wordt doorgetrokken, waardoor een aantal woningen aan de Parkweg zal moeten wijken.
Emmaviaduct
Het Emmaviaduct gaat volgend najaar op de schop. Door een zogenoemde ‘insnijding’ - een extra afrit in het midden – komt er een nieuwe route voor bussen naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station. Ook voor auto’s richting Spoorkwartier komt er op termijn een afrit naar de parkeergarage.
Noordkant station
Ook de noordzijde van het station wordt komende jaren aangepakt. Een definitief ontwerp is er nog niet, zegt Kamminga, maar het wordt een autoluw gebied met veel groen, dat deel uitmaakt van een nieuwe, groene looproute tussen het station en de binnenstad. Ook het Stadsbalkon wordt aangepakt. Een concreet plan is er nog niet. Er wordt nog onderzocht waar mensen dan hun fiets kunnen stallen.
Spoorkwartier
Ook aan de zuidkant van het station komt de nieuwe wijk Spoorkwartier, een moderne, groene stadswijk met woningen, kantoren en winkels. De gemeente is nog op zoek naar een partner om de nieuwe wijk mee te ontwikkelen. In dit gebied komt naar verwachting ook een grote popzaal van SPOT.
Station Groningen nog niet helemaal klaar
Ook al is het nieuwe station Groningen voor een groot deel klaar, het station nog niet helemaal af. Sterker nog: tot zeker juni volgend jaar wordt er op en rond het station volop gewerkt. Meer hierover lees je in ons artikel 'Station Groningen: nieuw, maar nog niet helemaal klaar'.
Niet meer overstappen op Hoofdstation
Omdat station Groningen nu een doorrijstation is, hoeven reizigers uit Leeuwarden, Veendam, Bad Nieuweschans, Delfzijl en Roodeschool/Eemshaven niet meer over te stappen. Hoe bevalt dit? De Groninger Ondernemers Courant vroeg het aan reizigers op station Groningen Europapark. Je leest hun ervaringen in het artikel 'Overstappen op Hoofdstation verleden tijd: ‘Heerlijk’'.