Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen
Operatie Ring Zuid

Tijdens Operatie Ring Zuid zijn verschillende rijrichtingen rond het Julianaplein dicht en daardoor is er minder asfalt beschikbaar. Als alle automobilisten met de auto blijven reizen, loopt het verkeer in de stad vast en verwachten we files die uren kunnen duren. Ook de hulpdiensten kunnen dan niet meer goed op hun bestemming komen. Iets wat we met z'n allen willen voorkomen. Daarom is het nodig dat er elke dag 80.000 auto's (20%) minder op de weg in en rond Groningen rijden. Ook dan verwachten we nog vertragingen, maar dan stroomt het verkeer wel beter door. Het advies is daarom om de auto zo veel mogelijk te laten staan in deze periode, thuis te werken als dat kan en de fiets of het OV te pakken naar je werk, school, sport of een bezoek aan de stad.

Het advies is zo veel mogelijk thuis te werken, als dat kan. Als je echt met de auto moet, rijd met je auto richting Groningen, parkeer je auto op een van de P+R-terreinen aan de rand van de stad en stap daar over op het OV of ga met de fiets naar de plaats van bestemming. Lukken deze opties niet, reis dan buiten de spits. We snappen dat niet iedereen een alternatief heeft. Omdat er minder asfalt beschikbaar is, is er minder plek voor autoverkeer. We hopen dat mensen die wel een alternatief hebben voor dit alternatief kiezen zodat het overige autoverkeer nog enigszins kan blijven rijden. Houd in ieder geval rekening met fors extra reistijd. 

We snappen dat niet iedereen een alternatief heeft. Omdat er minder asfalt beschikbaar is, is er minder plek voor autoverkeer. Daarom geven we het advies om de auto zoveel mogelijk te laten staan in deze periode. We hopen dat mensen die wel een alternatief hebben hiervoor kiezen zodat het overige autoverkeer nog enigszins kan blijven rijden. Probeer de ochtend- en vooral ook de avondspits te vermijden. Kijk of parkeren op P+R een optie is. Je kunt dan verder met bus of trein, of (OV-)fiets. Houd in ieder geval rekening met fors extra reistijd. 

Dat hangt van veel factoren af en is lastig in te schatten. Volgens de verkeersmodellen moet het verkeer, wanneer er 80.000 minder autobewegingen per dag zijn, nog rekening houden met een vertraging die kan oplopen tot 30 minuten. Of dit in de praktijk ook het geval zal zijn, hangt dus af van de drukte op de weg. Ook factoren als pechgevallen en het weer hebben hier invloed op. Meer informatie over deze verkeersmodellen: www.groningenbereikbaar.nl/verkeersmodellen.

Verkeerschaos, verkeersinfarct. Een verkeersopstopping waarbij voertuigen een heel netwerk van elkaar kruisende straten blokkeren, waardoor het verkeer in alle richtingen volledig tot stilstand komt. Dan staat het behoorlijk vast in de stad en kun je wel twee uur in de file staan. Ook de hulpdiensten kunnen dan niet meer goed op hun bestemming komen. Iets wat we met z'n allen willen voorkomen. Meer informatie: www.groningenbereikbaar.nl/gridlock.

Tussen 22 maart en 2 september gaat ARZ/CHP het Vrijheidsplein, het Julianaplein, de verdiepte ligging en het Europaplein aan elkaar verbinden. Dat is een enorme operatie. Hiervoor is het nodig verschillende rijrichtingen van het Julianaplein af te sluiten. De werkzaamheden gaan ook in de avonden en de weekends door om alles op tijd klaar te hebben.

Aanpak Ring Zuid is grootschalige ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen. Dit is de naam van het project en de projectorganisatie. Met Operatie Ring Zuid bedoelen we de vijf maanden ernstige verkeershinder die tussen 22 maart 2 september 2024 nodig is, zodat we vanaf september over de nieuwe zuidelijke ringweg kunnen rijden. De operatie zit er dan op. Het project Aanpak Ring Zuid is dan nog niet klaar. 

In de berichten over de verschillende fases hebben we op het Julianaplein over drie richtingen: Assen, Hoogezand en Drachten. Met de richting Assen bedoelen we verkeer van en naar het zuiden, over de A28. Dat kan ook verkeer naar Haren of Zuidlaren zijn, maar om het simpel te houden noemen we dit Assen. De richting Hoogezand is al het verkeer dat op het Julianaplein vanuit of naar het oosten rijdt, de zuidelijke ringweg op. Dit kan ook het verkeer zijn naar Meerstad, Winschoten of de Europaweg. Dan is er nog de richting Drachten, dat is het verkeer op de A7 naar of uit het westen. Dat kan Leek zijn, maar ook Hoogkerk of Leeuwarden.

De omleidingsroutes zijn vaak sneller dan de routes binnendoor. Volg de borden en ga in de stad niet op je navigatie af. Bekijk van tevoren wat de afsluitingen zijn, houd rekening met vertraging en blijf uit de spits. Maar het belangrijkste advies blijft: ga niet met de auto als het niet nodig is. Dat geldt voor de hele stad Groningen. Dus ook als je niet via Ring Zuid of het Julianaplein hoeft. De ringweg is de omleidingsroute en daar zal het erg druk zijn. Als iedereen alleen in de auto stapt als het echt niet anders kan, houden we samen de stad bereikbaar.

Door het gedeeltelijk afsluiten van het Julianaplein en Ring Zuid wordt het verkeer omgeleid en krijgen andere (ring)wegen in en rond de stad veel meer verkeer te verwerken. Om het verkeer gedurende Operatie Ring Zuid door te laten stromen is het nodig dat er, tussen eind maart en begin september, elke dag 80.000 minder autobewegingen op het hele wegennetwerk in en rond Groningen rijden. Lukt dit niet, dan loopt het autoverkeer gegarandeerd vast.

Bij het in beweging houden van het verkeer werkt Groningen Bereikbaar samen met Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort, Rijkswaterstaat, de gemeente Groningen, de provincie Groningen, de hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) en het OV-Bureau Groningen Drenthe. De verkeerskundigen van deze organisaties vormen het operationeel verkeersteam, dat het verkeer in de stad in de gaten houdt en zo nodig kan ingrijpen. Zij volgen het verkeer in de stad via de informatie die routeplanners versturen, en ook via tellussen in de weg, verkeerskastjes en camerabeelden. Het verkeer beïnvloeden kan onder meer door het anders afstellen van verkeerslichten en door wegen of rijrichtingen af te sluiten.

Tijdens Operatie Ring Zuid kan het voorkomen dat je voor een rood verkeerslicht staat en je het gevoel krijgt dat je voor niks staat te wachten. Dit is niet voor niks. Het autoverkeer wordt op deze punten bewust even stil gezet, zodat het verkeer op andere, meer kritische punten kan blijven rijden. Hiermee verkleinen we de kans op een verkeersinfarct. Meer info: www.groningenbereikbaar.nl/doseren.

Dat noemen we een doseerlicht. Tijdens Operatie Ring Zuid gaan we het verkeer bij de grote toegangswegen gedoseerd toelaten. Bijvoorbeeld door hier doseerlichten te plaatsen, een soort verkeerslichten. Het autoverkeer wordt op deze punten bewust even stil gezet, zodat het verkeer op andere, meer kritische punten kan blijven rijden. Hiermee verkleinen we de kans op een verkeersinfarct. Meer info: www.groningenbereikbaar.nl/doseren.

De aanbieders van navigatiesystemen worden door ons geïnformeerd over de aanpassing van ligging van wegen, de afsluitingen en omleidingen. Een deel van die zaken is al overgenomen in de kaarten van een aantal grote aanbieders. Een uitdaging is dat de aanbieders van navigatiesystemen en digitale kaarten hun onafhankelijkheid als groot goed zien en zich niet altijd direct laten sturen door overheden. We hebben goed en constructief overleg met de partij die voor ons alle benodigde aanpassingen en informatie communiceert en verwerkt in die systemen. Vanzelfsprekend blijven we aandringen, zodat alle wijzigingen goed worden verwerkt.

Het is helaas niet mogelijk om het OV gratis te maken, denk maar eens aan de kosten van personeel en materieel. Ook is er niet voldoende personeel en materieel. Wel kun je gebruikmaken van Dalvoordeel Noord-Nederland. Hiermee krijg je 40% korting buiten de ochtendspits op bussen en treinen van Qbuzz en Arriva. Dalvoordeel Noord-Nederland kost 25 euro per jaar. Tijdens Operatie Ring Zuid zullen er verder diverse OV-acties zijn gedurende een bepaalde periode. Houd hiervoor onze kanalen in de gaten.

Tijdens Operatie Ring Zuid wordt er veel geïnvesteerd in extra bussen vanaf de P+R's en station Zuidhorn. Daarnaast stopt de sneltrein extra in Zuidhorn naar Groningen. Ook rijdt er een extra trein tussen Groningen en Assen. Verder is er een aangepaste dienstregeling, waardoor de bus enige vertraging op kan vangen: hierdoor haalt de reiziger op tijd zijn/haar bestemming of overstap en de chauffeur zijn/haar pauze of andere bus: www.groningenbereikbaar.nl/aangepastedienstregeling

 Advies aan de reizigers is om de spits te mijden als dat enigszins kan. Soms is een bus eerder of later al rustiger, als er bijvoorbeeld veel scholieren of studenten in een specifieke rit zitten (zij zijn gebonden aan schooltijden en nemen vaak dezelfde bus). Tijdens Operatie Ring Zuid zullen Qbuzz en Arriva er alles aan doen om voldoende capaciteit beschikbaar te hebben en alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen. Garanderen kunnen zij dat niet, vanwege de bijzondere omstandigheden tijdens de werkzaamheden en mogelijk ook vertragingen en oponthoud voor de bussen. Via reisapps, de website en social media zal zoveel mogelijk gecommuniceerd worden waar de knelpunten zitten en wat eventueel een alternatieve busrit kan zijn. Websites: www.qbuzz.nl/gd  en www.arriva.nl.

In de aangepaste dienstregeling van Qbuzz rijden vanaf de P+R-terreinen in de stad tijdens de ochtend- en avondspits extra bussen. Tussen Groningen en Assen rijden er extra treinen in de spits. De sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden maakt in de spits een extra stop in Zuidhorn zodat er vanuit Zuidhorn 4 treinen per uur in de spits naar Groningen rijden. Arriva blijft wekelijks de capaciteit in de gaten houden en zet langere treinen in als de trein structureel te vol is.

De afrit naar Centrum is een aantal keren dicht: op zaterdag 23 maart, in het weekend van 3-6 mei en in het weekend van 30 aug-2 sep. Van 24-27 mei is de toerit Centrum-A28 dicht. Voor de rest blijft het open.