Spring naar inhoud

Werkgeversaanpak Groningen Bereikbaar was een groot succes: 'Voorbeeld voor andere regio’s'

Tijdens de bouw van de nieuwe zuidelijke ringweg werden alle zeilen bijgezet om de stad bereikbaar te houden. Een belangrijk onderdeel daarvan was: minder auto’s op de weg. Groningen Bereikbaar hielp grote organisaties bij het stimuleren van medewerkers om duurzaam te reizen, met bijvoorbeeld het ov of de fiets. Gedurende de werkzaamheden van Ring Zuid werd onder deze organisaties meermaals onderzoek gedaan naar het reisgedrag van medewerkers. Conclusie: de aanpak heeft gewerkt. “We worden vaak als voorbeeld gebruikt in andere regio’s.”

Dit artikel is afkomstig uit de Groninger Internet Courant van oktober 2025. De digitale editie van de krant lees je hier. De inhoud is voor een deel afkomstig uit een eerder artikel van het MobiliteitsPlatform.

Roep vanuit bedrijfsleven

Een onderdeel in het bereikbaar houden van de stad was de werkgeversaanpak: deze aanpak moest ervoor zorgen dat medewerkers van grote bedrijven minder gebruik zouden maken van de auto. “Er was ook een roep vanuit het bedrijfsleven: ze wilden bereikbaar blijven voor klanten en bezoekers”, zegt Niek Panman van Groningen Bereikbaar. “Daarbij zagen ze een rol weggelegd voor een onafhankelijke organisatie om alles in goede banen te leiden. Dat werd Groningen Bereikbaar.”

Zes keer onderzoek

Aanpak Ring Zuid begon in 2017. Al daarvoor begon Groningen Bereikbaar met contact leggen met bedrijven en organisaties, waaruit uiteindelijk de werkgeversaanpak ontstond. Sindsdien is er zes keer een onderzoek uitgevoerd door MuConsult, in opdracht van Groningen Bereikbaar. Er werden enquêtes afgenomen bij werknemers van grote werkgevers uit de stad, bijvoorbeeld het UMCG, de Hanzehogeschool, Provincie Groningen en TKP. Nu Aanpak Ring Zuid officieel is afgerond, is het tijd voor een terugblik.

Een duidelijke conclusie uit het mobiliteitsonderzoek, is dat het aantal verplaatsingen met de auto is afgenomen onder de bevraagde werknemers. In 2017 ging de helft nog met de auto, in 2024 nog maar een derde. Verschillende factoren droegen daaraan bij.

E-bike

Een van de belangrijke veranderingen die aan dat verminderde autogebruik bijgedragen hebben: meer mensen gaan op de e-bike. Volgens Panman is dit deels toe te schrijven aan een goede fietsinfrastructuur, met bijvoorbeeld een uitbreiding van het aantal doorfietsroutes. Ook is het sinds 2020 mogelijk om een week lang een e-bike of speed pedelec te proberen. Uit het onderzoek onder deelnemers van deze fietsactie (over de periode 2020-2024) blijkt dat 31 procent is overgestapt na de fietsactie en 42 procent dit van plan is om te doen.

P+R-locaties en ov

Daarnaast heeft Groningen Bereikbaar het gebruik van P+R-locaties gepromoot. Met succes, zo blijkt uit het onderzoek. Het aantal mensen dat via een P+R reist, is gegroeid. Daarnaast parkeren minder mensen bij hun werk. Dat heeft ook te maken met het beleid van werkgevers. Sommige bedrijven hebben de regel dat medewerkers die op minder dan 10 kilometer afstand wonen, niet bij kantoor mogen parkeren. Daarnaast bieden sommige bedrijven een ov-vergoeding aan, wat meespeelt in de keuze voor ov.

Thuiswerken

Naast het stimuleren van fietsgebruik, ov en P+R-locaties heeft Groningen Bereikbaar thuiswerken aangemoedigd. Er is een piek te zien in 2020 (corona), en daarna een afname. “En nu zien we dat het aantal mensen dat thuis werkt gelijk blijft, maar het gemiddeld aantal dagen neemt af. Toch is het aantal mensen dat thuiswerkt en het gemiddelde aantal thuiswerkdagen wel hoger dan vroeger. Daarnaast werken Groningers meer thuis dan het landelijke gemiddelde, bleek uit onderzoek van het Financieel Dagblad.”

Bijdragen aan verduurzaming

Aanpak Ring Zuid zit er nu op, en alles is goed bereikbaar gebleven. Maar, benadrukt Panman: “Het was nooit een kunstje van Groningen Bereikbaar alleen. We hebben samen alles bereikbaar gehouden.” Dat de ringweg klaar is, is geen reden voor Groningen Bereikbaar om achterover te leunen. “We gaan door met werkgevers helpen met duurzame mobiliteit”, zegt Panman. Sinds 2024 moeten bedrijven met meer dan 100 medewerkers rapporteren over het zakelijk en woon-werkverkeer van medewerkers. Er zijn afspraken over het verminderen van CO2-uitstoot en mobiliteit is daar onderdeel van. “De motivatie is nu alleen niet meer het voorkomen van hinder, maar om bij te dragen aan verduurzaming.”