Stewards wijzen reizigers de weg

“Is dit de juiste bus?” Steward Gerrie Drent van Arriva zal deze vraag tijdens de werkzaamheden aan het spoor de komende maanden nog vaak te horen krijgen, weet hij uit ervaring. Gerrie werkt normaal gesproken vooral ‘op de trein’, maar heeft er straks een taak bij: hij begeleidt dan de treinreizigers van en naar hun bus. “Ik ben dan echt gastheer.”
Vragen beantwoorden en reizigers begeleiden
Op de trajecten waar tijdens Operatie Groningen Spoorzone tijdelijk geen treinen rijden, worden bussen ingezet. Op stations zijn deze periode extra stewards aanwezig om vragen te beantwoorden en reizigers te helpen de juiste bus te vinden. Ook helpen ze reizigers bij het in- en uitchecken. Gerrie Drent is een van de stewards die je tegen het lijf kunt lopen tijdens Operatie Groningen Spoorzone. Hij werkt voor Arriva en is normaal gesproken meestal in de trein te vinden: hij beantwoordt vragen, controleert of je goed bent ingecheckt, en houdt een oogje in het zeil. Gerrie en zijn collega’s worden ook ingezet om reizigers van treinen naar bussen te begeleiden en andersom. In principe, weet Gerrie nu al, zullen de meeste reizigers de bussen wel weten te vinden. “Dat is altijd perfect geregeld: op strategische plekken worden borden geplaatst die verwijzen naar de plekken waar de bussen staan.” Toch zijn er altijd reizigers die het prettig vinden als je ze nog even de weg wijst. “Dat doe ik natuurlijk graag.”
'Waar staat mijn bus?'
Het is niet de eerste keer dat Gerrie spoorwerkzaamheden meemaakt. “Ik weet dus zo ongeveer wel wat ik kan verwachten”, lacht de steward. Vooral véél dezelfde vragen: Waar staat mijn bus? Is dit de juiste bus? En dan zijn er ook nog altijd mensen die helemaal niet wéten dat er geen treinen rijden. “Ik doe voor vertrek daarom vaak nog even een rondje over het perron. Voor de zekerheid. We willen natuurlijk niemand laten staan.”
Vaste klanten
Gerrie werkt al 36 jaar op de trein. Eerder als conducteur bij NS, nu als steward voor Arriva. “Je maakt van alles mee. De ene keer ben je dokter en plak je een pleister, dan weer een maatschappelijk werker en bied je een luisterend oor.” Omdat Gerrie vooral in Groningen rijdt, heeft hij veel ‘vaste klanten’, zoals hij het noemt. “Ons kent ons, hartstikke gezellig.”