Spring naar inhoud

Samenwerken loont bij bereikbaar houden Groningen

Groningen stond de afgelopen jaren voor grote infrastructurele uitdagingen én kansen. Van wegwerkzaamheden en spoorvernieuwingen tot verduurzaming van mobiliteit: het vroeg om een slimme, integrale aanpak. Groningen Bereikbaar, samenwerkingsverband van gemeente, provincie, RWS, Prorail en het bedrijfsleven van Groningen, is de spil in dit geheel. Als verbindende schakel tussen de wegbeheerders, het bedrijfsleven en inwoners zorgt de organisatie ervoor dat de regio bereikbaar, leefbaar en toekomstbestendig bleef. Werkgevers in de regio speelden een cruciale rol in dit proces. De acties en campagnes binnen de werkgeversaanpak die in dit verband werden ontwikkeld, zijn regelmatig gemeten en geëvalueerd. Tijd om de balans op te maken.

Dit artikel is geschreven door MobiliteitsPlatform

De hoofdaanleiding voor de werkgeversaanpak waren de grootschalige werkzaamheden in en rond Groningen, met als een van de belangrijkste 'Aanpak Ring Zuid', de grootschalige ombouw van de zuidelijke ringweg. “Er kwam veel op het bedrijfsleven af. Daar hebben we hen in meegenomen en samen gezocht naar oplossingen. Men voelde de gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit in goede banen te leiden”, vertelt Niek Panman, specialist duurzame mobiliteit & onderzoek bij Groningen Bereikbaar. “Met de werkgeversgerichte aanpak wilden we ervoor zorgen dat ze geen bereikbaarheidsproblemen zouden krijgen, door hun werknemers te stimuleren op een ander moment te reizen, thuis te werken of van andere vervoermiddelen gebruik te maken dan de auto. Daarvoor was ook nauw contact met onze mobiliteitsadviseurs die de organisaties hielpen bij deze opgave. Met deze aanpak hebben we mooie resultaten behaald.”

Men voelde de gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit in goede banen te leiden.

Groningen Bereikbaar brengt de wegbeheerders en infrastructurele projecten samen en zorgt voor afstemming, zodat weg- en spoorafsluitingen slim gepland kunnen worden. Door deze aanpak wordt de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt. “Door ook actief te monitoren en evalueren hielden we grip op de situatie en konden we snel en adequaat bijsturen indien noodzakelijk."

Enquêtes onder werknemers in Groningen

Vanaf 2017 voert MuConsult in opdracht van Groningen Bereikbaar enquêteonderzoek uit om de effectiviteit van de aanpak te monitoren. Namens MuConsult zijn Elin de Bie, onderzoeker mobiliteit en gedrag, en Juliët van Drumpt, adviseur duurzame mobiliteit, betrokken bij dit onderzoek. In 2024 werd de zesde effectmeting gedaan. De enquêtes werden uitgevoerd onder de werknemers van de grootste werkgevers in de stad Groningen. Onder hen grote organisaties als het UMCG, Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen. 

De zes metingen tezamen bieden veel inzicht in de effectiviteit van maatregelen. In de metingen van 2017, 2019, 2020, 2022 en 2024 zitten ook de disruptieve coronajaren. “Inderdaad was het daardoor soms een uitdaging voor ons om de ontwikkelingen goed te duiden”, geeft Juliët van Drumpt aan. Je kunt je afvragen waarom werknemers destijds minder de auto hebben gepakt. Kwam dat door de maatregelen vanuit Groningen Bereikbaar of door corona? Het heeft altijd verschillende redenen en het is heel moeilijk om dat goed uit elkaar te kunnen trekken.” Desondanks zijn in de metingen heel duidelijke effecten en patronen te ontdekken. Panman: “De getallen zijn een bevestiging van de goede samenwerking met onze partners en het bewijs dat samenwerken loont. We hebben de positieve gevolgen van corona voor duurzame mobiliteit weten vast te houden. En bovendien, iedereen die uit de auto stapt en voor een alternatief kiest is winst.”

De getallen zijn een bevestiging van de goede samenwerking en het bewijs dat samenwerken loont.

Bevindingen

De bevindingen uit de zes effectmetingen zijn uitgesplitst naar een aantal deelonderwerpen.

Duurzaam reisgedrag stimuleren

De grootste werkzaamheden in en rond Groningen zijn inmiddels afgerond. Geen reden voor Groningen Bereikbaar om achterover te leunen. Ook nu en in de toekomst is het van belang om duurzaam reisgedrag te stimuleren. Met de nieuwe Registratie Werkgebonden Personenmobiliteit heeft de organisatie de wind in de rug. Deze wet verplicht middelgrote en grote werkgevers vanaf 1 juli 2024 om jaarlijks te rapporteren over de CO2-uitstoot van woon-werk- en zakelijke reizen van hun werknemers. Het doel is om duurzamer reisgedrag te stimuleren en de mobiliteitsuitstoot te verminderen. "Dat doen we door bedrijven te ondersteunen en te adviseren op dit gebied. De aanleiding wordt anders, namelijk duurzaamheid, maar onze acties zijn nog steeds van toepassing”, stelt Panman. 

"Daarnaast laat het onderzoek van 2024 zien dat er onder automobilisten ook nog voldoende potentie is om te kiezen voor een (duurzaam) alternatief, die willen we graag benutten." Naast duurzaam reizen blijft ook het spreiden van de spits een belangrijk aandachtspunt waar Groningen Bereikbaar de komende jaren aan zal blijven werken. Hierin speelt de samenwerking tussen publiek-privaat nog steeds een grote rol. 

De afronding van de werkzaamheden is hét moment om terug te kijken op de afgelopen jaren. Panman toont zich tevreden: “De aanpak van de Ring Zuid was echt de grande finale van de werkzaamheden waar we een hele communicatiestrategie voor hebben opgezet om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Met deze strategie hebben we de Galjaard-publieksprijs, voor het beste initiatief op het gebied van publieke communicatie, gewonnen. Dat typeert ons werk en geeft aan dat samenwerken loont. Een mooie blijk van waardering voor ons allemaal!”

De Galjaard-publieksprijs typeert ons werk en geeft aan dat samenwerken loont. Een mooi blijk van waardering voor ons allemaal!