Pilot met deelauto’s bij Hanze: 'Echt een uitkomst'

Het is de ambitie dat de Zernike Campus, waar de Hanze ook een plek heeft, in 2030 autoluw is. Met die gedachte in het achterhoofd is binnen de Hanze een pilot van start gegaan met elektrische deelauto’s. “Een deelauto is ideaal voor het afleggen van stagebezoeken.”
Duurzaam vervoer stimuleren
De Hanze wil het gebruik van duurzaam vervoer door de medewerkers stimuleren. Niet alleen vanwege de gewenste autoluwe Campus in 2030, maar ook vanuit de eigen ambities op het gebied van duurzaamheid en vitaliteit.
Om medewerkers te stimuleren, daar waar mogelijk, een ander vervoersmiddel te kiezen dan de auto zijn er al verschillende maatregelen genomen. Zo ligt er een aantrekkelijk fietsplan en kunnen medewerkers een vergoeding krijgen voor het gebruik van het OV.
Deelauto voor zakelijke afspraak
“We horen vaak dat medewerkers best op een andere manier naar hun werk willen reizen”, vertelt Monique Koller, adviseur Vastgoed & Ruimte. Maar een nadeel zien ze soms ook. “Het gebeurt regelmatig dat medewerkers van de Hanze voor bijvoorbeeld een stagebezoek op een andere plek moeten zijn. Als die locatie dan moeilijk te bereiken is met het OV en je ook geen auto hebt, kan dat best lastig zijn.”
De oplossing wordt nu gezocht in deelauto’s die door de medewerkers gebruik kunnen worden voor hun zakelijke afspraak. Sinds april van dit jaar staan er op de Campus-locatie van de Hanze twee Volkswagens ID van CommShare, en ook in de binnenstad – bij het Wiebenga-gebouw – staat er eentje.
Auto mee naar huis
De pilot duurt tot eind dit jaar. Tussendoor wordt er meerdere keren geëvalueerd. De eerste evaluatie is al achter de rug, en de ervaringen lijken meer dan positief, vertelt Koller. Voor een aantal van de gebruikers zou een deelauto zelfs één van de redenen kunnen zijn de eigen auto weg te doen.
Inmiddels is afgesproken dat de medewerkers in voorkomende gevallen de auto mee naar huis mogen nemen. “Stel je woont in Hoogeveen, en je hebt de volgende ochtend vroeg een afspraak in Assen, dan zou het wel heel omslachtig, en zeker niet duurzaam, zijn om eerst via Groningen te reizen. In die gevallen kunnen medewerkers ’s avonds al de auto meenemen.” Als er in de avonduren dan nog een ritje naar de sportvereniging wordt gemaakt, is dat oké, maar zijn de kosten voor eigen rekening.
Pilotgroep
Om de ervaringen goed te kunnen monitoren is er een selecte groep pilot-gebruikers, bestaande uit een kleine veertig medewerkers, die de auto’s regelmatig gebruiken.
Ties de Boer, accountmanager bij de IT Academy, is een van hen. ‘Ideaal’ noemt hij de deelauto’s. Voor zijn werk als accountmanager brengt hij regelmatig een bezoek aan bedrijven en instellingen in het Noorden. Als het even kan, gaat hij met het openbaar vervoer maar soms is het stukken makkelijker en sneller om met de auto te gaan. “En dan is een deelauto een uitkomst.”
Eerder werkte Ties op die dagen thuis, om vervolgens vanuit huis met zijn eigen auto naar zijn afspraak elders te gaan. “Dat plande ik dan bewust zo in. Anders bleef ik maar heen en weer rijden.” Dat is niet duurzaam, motiveert hij, en bovendien is het aantal parkeerplekken bij de Hanze ook maar beperkt. “En ik wil dan niet onnodig een plek bezet houden.”
Dankzij de deelauto’s kan Ties nu elke dag met de fiets naar het werk. De deelauto gebruikt hij gemiddeld twee keer per maand. “Ik maak bij elke afspraak de afweging: welke manier van reizen is het snelst en gemakkelijkste? Vaak is dat de trein, maar laatst moest ik bijvoorbeeld in Dwingeloo zijn. Dan is de auto sneller.”
'Hartstikke handig'
Ook Roos Hagens, docent op de Pedagogische Academie, is een van de deelnemers. “Wat een gemis dat je niet mee hebt gedaan aan de pilot”, zei Roos afgelopen periode meermaals tegen haar collega’s. Hagens twijfelde zelf geen moment: ze woont in Zwolle en reist met de trein naar haar werk. “Een deelauto is dan ideaal voor het afleggen van stagebezoeken.”
Roos was een van de deelnemers uit de pilotgroep en heeft afgelopen maanden drie keer gebruik gemaakt van de deelauto. Een keertje moest ze naar Warffum en de twee andere keren ging het om stagebezoeken in Dwingeloo en Vledder. “Hoe ik daar anders was gekomen? Met mijn eigen auto of met een huurauto van Century.”
De deelauto vindt ze ‘hartstikke handig’. “Het fijne is dat je eenvoudig via een app een reservering kunt maken en dat er geen tussenpersoon aan te pas komt, zoals bij de huurauto.”
Mochten de deelauto’s een blijvertje zijn, dan is ze zeker van plan er vaker gebruik van te maken. “Al hangt het er wel echt vanaf waar ik moet zijn. Als het gaat om een afspraak op een locatie tussen mijn huis en mijn werk dan zal ik vermoedelijk toch mijn eigen auto pakken.” Om toe te voegen: “Tenzij er ook een auto in Assen komt te staan.”
Evaluatie
Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluaties wordt er bepaald of de Hanze het gebruik van deelauto’s als vaste service wil aanbieden aan alle medewerkers. Wanneer, welke en hoeveel, dat is allemaal nog niet bekend.