Spring naar inhoud

'Ook voor mensen zonder auto goed bereikbaar'

Hoe zorg je ervoor dat je optimaal bereikbaar bent voor je medewerkers, ook die zonder auto? Voor bedrijven in Eemshaven en Delfzijl en omgeving is die vraag nogal een uitdaging. Daarom schakelde Samenwerkende Bedrijven Eemsregio (SBE) de hulp van mobiliteitsexperts van Groningen Bereikbaar in.

Zeg je Eemsregio, dan zeg je de havens van Delfzijl en de Eemshaven. De bedrijven hier – waaronder partijen als Google, RWE, Holland Malt, Teijin en Wagenborg – hebben zich verenigd in de werkgeversorganisatie SBE. Voor de 120 aangesloten bedrijven houdt SBE zich onder andere bezig met arbeidsmarktvraagstukken en bereikbaarheid. Die laatste is nogal een lastige, vertelt directeur Frans Alting. De Eemsregio ligt helemaal in het noordoosten van de provincie en dan bevindt de Eemshaven zich ook nog eens ver van grote dorpen. Daarbij wordt in de havens bij veel bedrijven ook ’s nachts gewerkt en industrieterreinen nodigen niet bepaald uit om op de fiets te stappen. Kortom, de auto lijkt dan het enige vervoersmiddel.

Potentiƫle medewerkers

Maar daar wringt het. “Je wilt óók voor mensen zonder auto goed bereikbaar zijn”, zegt Alting. Hij wijst op studenten en stagiaires, maar ook op potentiële toekomstige medewerkers. Zo hebben veel jongeren geen auto. “Je wilt op alle vlakken een aantrekkelijke werkgever zijn, zeker met het oog op de krappe arbeidsmarkt. Daarbij komt dat de auto niet het meest duurzame vervoersmiddel is.” In de zoektocht naar een oplossing heeft Groningen Bereikbaar een postcodescan uitgevoerd. Bij zo’n scan wordt gekeken waar de werknemers wonen, hoe ze naar hun werk gaan en wat de eventuele alternatieven zijn. De uitkomsten waren weinig verrassend: de meeste medewerkers wonen in plekken als Delfzijl, Appingedam, Winschoten en Hoogezand en gaan met de auto naar hun werk.

Oplossing

Of de oplossing bij het openbaar vervoer ligt? Hoewel het vervolgonderzoek nog loopt, durft Alting nu al voorzichtig te concluderen dat alléén het ov niet het antwoord zal zijn. “Het gaat om een gigantisch gebied. Het zou onmogelijk zijn om bij alle grote bedrijven voor de deur te stoppen.” Alting oppert de inzet van bijvoorbeeld een belbus en dan in combinatie met het ov. Maar hij haast zich te zeggen dat hij met dat antwoord op de troepen vooruitloopt. “Ik ben benieuwd met welke oplossingen we samen met de bedrijven en Groningen Bereikbaar kunnen komen. Op deze manier hebben we nog nooit naar de problematiek gekeken en ik denk dat we daardoor ook innovatieve oplossingen in beeld kunnen krijgen.”

Groningen Bereikbaar-krant

Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant najaar 2024. Lees de hele krant hier.

Foto: Jan Buwalda